Tekstarbejde

En tekstforfatter skaber indhold, der kommunikerer virksomhedens værdier, tiltrækker opmærksomhed, og motiverer handling fra både kunder og medarbejdere.

Medier & Web skriver nyhedsbreve, pressemeddelelser mange andre teksttyper med det formål at formidle budskaber til de rette målgrupper.

Tekster – en del af din eksterne kommunikation

Gode tekster spiller en afgørende rolle i at forme en virksomheds udtryk og indflydelse. Først og fremmest fungerer de som stemmen bag virksomhedens budskaber, idet de formidler værdier, mission og vision klart og overbevisende. Tekster skaber en unik tone, der afspejler virksomhedens karakter og differentierer den fra konkurrenterne.

Desuden er gode tekster en katalysator for at opbygge og styrke brandidentitet. De hjælper med at skabe en følelsesmæssig forbindelse med målgruppen ved at appellere til deres følelser, behov og ønsker. Gennem en nøje udvalgt ordlyd og storytelling kan tekster fremhæve virksomhedens menneskelige side og skabe autenticitet.

Gode tekster har også potentiale til at skabe en positiv online-oplevelse. Når de anvendes på hjemmesider og i digitale kampagner, kan de optimere søgemaskine synlighed og tiltrække organisk trafik. Tekster, der er letlæselige, engagerende og relevante, bidrager til en mere effektiv kommunikation og konvertering af besøgende til kunder.

Samlet set kan gode tekster transformere en virksomheds udtryk ved at tjene som kraftfulde kommunikationsværktøjer, der formidler klare budskaber, styrker brandidentitet og skaber en varig forbindelse med målgruppen.

Morten Nissen fra Medier & Web har mange års erfaring med at skrive tekster med overbevisende og målrettet indhold til virksomheder på tværs af forskellige brancher. I boksen ved siden af kan du finde svar på nogle ofte stillede spørgsmål.

 

Spørgsmål & svar

Klik på pilene for at åbne svarene

Hvad kan min virksomhed bruge en tekstforfatter til?

Virksomheder bruger tekstforfattere til at formidle virksomhedens budskaber på en effektiv og overbevisende måde. Som tekstforfatter har jeg mange års erfaring med at formidle budskaber for vidt forskellige brancher. Jeg laver målrettet tekstarbejde med henblik på både afsender, formål og modtager.

Jeg bliver ofte spurgt, hvad man kan bruge en tekstforfatter til. Jeg har lavet denne uddybende liste:

Markedsføring og Reklame: Tekstforfattere udvikler indhold til reklamer, brochurer, kampagner, og online annoncer. De skaber overbevisende copy, der appellerer til målgruppens følelser og overbeviser dem om at handle.

Hjemmesideindhold: Tekstforfattere skaber indhold til virksomhedens hjemmeside, herunder produktbeskrivelser, “Om os”-sider, og andre sektioner. Dette indhold skal være informativt, engagerende og SEO-optimeret for at forbedre synligheden på søgemaskiner.

Blogindlæg og Artikler: Tekstforfattere producerer regelmæssigt indhold til virksomhedens blog eller eksterne publikationer. Dette indhold kan øge virksomhedens autoritet inden for sit felt og tiltrække organisk trafik.

Sociale Medier: Tekstforfattere skaber tekster til sociale medier, herunder opslag, tweets og beskrivelser. Denne form for indhold skal være engagerende, relevant og ofte kortfattet for at fange opmærksomheden på sociale medieplatforme.

Email Marketing: Tekstforfattere udvikler indhold til e-mailkampagner, nyhedsbreve og automatiserede e-mails. 

Produktbeskrivelser: For virksomheder, der sælger produkter, er tekstforfattere ansvarlige for at skabe klare, overbevisende og informationsrige produktbeskrivelser, der hjælper kunder med at træffe købsbeslutninger.

Pressemeddelelser: Ved lanceringer af nye produkter, virksomhedsbegivenheder eller vigtige opdateringer er tekstforfattere involveret i at formulere professionelle og medievenlige pressemeddelelser.

Kontakt Medier & Web i dag, hvis du skal bruge en tekstforfatter til din virksomheds tekstarbejde.

Hvordan skriver man gode tekster til hjemmesider?

For at skrive gode tekster til hjemmesider er det vigtigt at have Googles søgemaskiner i baghovedet og sørge for, at teksterne er SEO-venlige, og opfylder de krav, der stilles til SEO-Content. Kravene er ikke hugget i granit eller mejslet i sten, men er gode rettesnore for, hvordan man får en tekst til at rangere højere i søgemaskinerne.

Det kræver en SEO-analyse af søgeord og den rette anvendelse af dem i jeres content. Samtidigt skal der være en vis mængde tekst på din hjemmeside, for at søgemaskinerne kan finde den.

Man skal være opmærksom på:
· Titel
· URL-adressen
· Indholdet
· Headings
· Metabeskrivelser

Det handler ikke om at benytte søgeordene konstant, men om at flette dem ind i en tekst, der både er læsbar, og hvor indholdet er meningsfyldt.

Hvordan er tekster til trykte medier forskellige fra tekster til nettet?

Tekster til trykte medier og onlineplatforme adskiller sig grundlæggende på flere niveauer. Den primære forskel ligger i læseoplevelsen og læseadfærden hos målgruppen. Tekster til trykte medier har ofte mere plads til dybdegående detaljer og læses typisk mere koncentreret. Design og layout er afgørende i trykte medier og udgør en integreret del af læseoplevelsen. På nettet prioriteres korte, præcise tekster, der appellerer til den skimmende læsestil, og designet skal være responsivt for at tilpasse sig forskellige enheder.

Tekster til tryk giver større mulighed for at benytte sproglige blomster og forme et budskab, der ikke er baseret på, at det vigtigste skal komme først. Tekster til tryk åbner for muligheder, hvor man kan benytte storytelling og et andet sprog, end hvis teksterne er til web.

På tryk kan man ramme tone og stil, så det passer til lay-out og virksomhedens udtryk.

Nyhedsbreve og pressemeddelelser skal formuleres korrekt, for at de får den tiltænkte effekt. 

Jeg samarbejder tæt med mine kunder. I fællesskab finder vi frem til den gode historie og den rette vinkel, der skal benyttes for at kunne målrette dine tekster og din eksterne kommunikation til det rette segment og til det rette formål.

 

Eksempler på tekstarbejde afMedier & Web

Tekstarbejde Guldbageren

Tekstarbejde for Guldbageren

Storytelling Vadehavsbageriet

Storytelling for Vadehavsbageriet

Storytelling Viika

Pressemeddelelser for Viika